Správny výber diskov je kľúčovým faktorom, ktorý zásadne ovplyvní jazdné vlastnosti auta. Ak ste sa teda rozhodli vyparádiť svojho 4-kolesového tátoša, mali by ste poznať, čo znamenajú všetky tie čísla a skratky v technickom popise diskov.

Priemer

Priemer kolesa, napríklad 18, ktorý je udávaný v palcoch

Počet dier x priemer roztečnej kružnice v mm

Tento údaj, napríklad 5×112 PCD (rozteč  znamená počet dier (5) x priemer roztečnej kružnice v milimetroch (112)

Počet dier x priemer roztečnej kružnice v mm

Tento údaj, napríklad 5×112 PCD (rozteč  znamená počet dier (5) x priemer roztečnej kružnice v milimetroch (112)

Stredový centrujúci otvor

Priemer stredového centrujúceho otvoru sa udáva v milimetroch.

Šírka disku

Šírka disku je udávaná v palcoch, napríklad 7,5 palca (1 palec/inch = 2,54 cm)

ET

ET, napríklad 35 je offset/odsadenie, čo znamená vzdialenosť montážnej plochy náboja od osi symetrie kolesa vyjadrená v milimetroch

Starostlivosť o kolesá

Odhliadnuc od estetického efektu a trvácnosti, práve nečistoty môžu narušiť vyváženie kolesa a spôsobiť nežiadúce vibrácie na volante. Odporúča sa totiž skôr, než začnete meniť tyče riadenia, ložiská, ramená alebo silentbloky uistiť sa, že Vaše ľahkozliatinové disky sú v prvom rade dôkladne vyčistené.
Ak tomu tak nie je, pokračujte v čítaní!

  • Disky čistite mäkkou handrou, ktorá neobsahuje agresívne častice, ktoré by mohli poškriabať lak disku.
  • Na čistenie diskov nepoužívajte domáce čistiace prostriedky alebo iné saponáty alebo mydlá.
  • Pred presunom na čistenie ďalšieho kolesa opláchnite všetky čistiace roztoky, ktoré ste naniesli na disk.
  • Nepoužívate parné čističe, pretože to môže viesť k poškodeniu povrchu.
  • Nepoužívajte leštičku kolies na chrómované alebo lakované disky.
  • Disky čistite iba za studena.
  • Voskovanie diskov pomáha chrániť povrch a uľahčuje budúce čistenie.
  • Používajte iba čistiace prostriedky určené na čistenie alebo leštenie diskov.
  • Chrómové kolesá odporúčame v zime skladovať na suchom mieste.

PCD (Pitch Circle Diameter)

Je pomyselný kruh určený polohou otvorov v zliatinovom kolese. Stred každej skrutky leží na obvode kruhovej skrutky. PCD sa meria v milimetroch. Príklad: 4 x 100 mm (4 otvory, 100 mm od seba) Kolesá so 4 alebo 6 dierami sa merajú od stredu jednej dierky k stredu diery priamo oproti. Kolesá s 5 skrutkami vyžadujú na presné meranie špeciálnym nástrojom.

Pri nákupe z rázvoru zabezpečíme, aby ste pre vaše vozidlo dostali správne zliatinové disky PCD.

Ak máte ďalšie otázky týkajúce sa PCD (Pitch Circle Diameter), neváhajte nás kontaktovať.

Označenie diskov

Ako vravia bratia Česi: „Kola dělaj auto“. Ak sa ste sa teda rozhodli vyparádiť svojho 4-kolesového tátoša mali by ste poznať čo znamenajú všetky tie čísla a skratky v technickom popise diskov. Správny výber diskov je kľúčovým faktorom, ktorý zásadne ovplyvní jazdné vlastnosti auta. E- class na malých diskoch a balónoch bude etalónom komfortu, alebo môžete slepo veriť tvrdeniu „STANCE WORKS“.

Stredový centrujúci otvor kolesa

Veľkosť otvoru v zadnej časti kolesa, ktorý ho centruje cez montážnu plochu náboja. Meria sa v milimetroch.

Mnoho kolies namontovaných vo výrobnom závode OEM je odlievaných ako kolesá z ľahkej zliatiny, čo znamená, že stredový otvor má rovnakú veľkosť ako náboj kolesa. Mnoho kolies z ľahkej zliatiny má väčší stredový otvor, ktoré vyžaduje osadenie hrdlových krúžkov. Tieto prstencové krúžky sa zasunú do kolesa, aby vytvorili správny stredový otvor pre náboj, na ktorom sú namontované. Po namontovaní zaisťovacie krúžky pevne zapadajú do náboja a sú rovnako bezpečné ako kolesá z ľahkej zliatiny. Výhoda systému s kolíkovým krúžkom spočíva v tom, že kolesá sú vhodné pre širšiu škálu vozidiel, znižujú náklady a uľahčujú prenosnosť.

Uťahovanie

Skrutky a matice kolies by ste mali vždy dotiahnuť v správnom poradí. Tu je uvedený správny postup utiahnutia pre štyri, päť, šesť a osem skrutkových kolies.

Pri uťahovaní skrutiek kolesa vždy používajte momentový kľúč. Skontrolujte správne nastavenie svojej príručky v automobile. Pri montáži nových kolies znova utiahnite skrutky kolesa po približne 100 až 150 kilometroch.

Zvačšovanie rozmeru kolies

To znamená, že zväčšujete veľkosť svojich kolies a znižujete profil svojich pneumatík, aby ste zvýšili výkon a štýl, tu je pravidlo pre zvyšovanie veľkosti, postupujte podľa týchto jednoduchých pravidiel pre nezmenené údaje rýchlomeru a spotrebu paliva.

Stredový centrujúci otvor kolesa

Veľkosť otvoru v zadnej časti kolesa, ktorý ho centruje cez montážnu plochu náboja. Meria sa v milimetroch.

Mnoho kolies namontovaných vo výrobnom závode OEM je odlievaných ako kolesá z ľahkej zliatiny, čo znamená, že stredový otvor má rovnakú veľkosť ako náboj kolesa. Mnoho kolies z ľahkej zliatiny má väčší stredový otvor, ktoré vyžaduje osadenie hrdlových krúžkov. Tieto prstencové krúžky sa zasunú do kolesa, aby vytvorili správny stredový otvor pre náboj, na ktorom sú namontované. Po namontovaní zaisťovacie krúžky pevne zapadajú do náboja a sú rovnako bezpečné ako kolesá z ľahkej zliatiny. Výhoda systému s kolíkovým krúžkom spočíva v tom, že kolesá sú vhodné pre širšiu škálu vozidiel, znižujú náklady a uľahčujú prenosnosť.

Výroba diskov

Kolesá sa vyrábajú rôznymi spôsobmi, väčšina zliatin sa vyrába v jednom, dvoch alebo troch kusoch.

 

Jednodielne koleso je vyrobené v jedinej forme. Dvojdielne kolesá sú vyrobené v dvoch samostatných formách a potom sú tieto dva kusy zvarené alebo zoskrutkované. Trojdielne kolesá sa vyrábajú v troch samostatných formách a potom sa tieto tri kusy pripevnia k sebe pomocou veľmi kvalitných skrutiek.

Geometria kolies

Geometria kolies je rozhodujúca – ak sú vaše kolesá nesprávne zarovnané spredu alebo zozadu, trvalo sa tým poškodia vaše pneumatiky, pretože sa nerovnomerne opotrebujú. Môže to tiež viesť k poškodeniu zavesenia a problémom s ovládaním vozidla.

Ak sú vaše kolesá nesprávnu geometriu, pri uvoľnení volantu počas jazdy môžete cítiť, ako sa auto ťahá na stranu, môžete si všimnúť aj nepravidelnosti opotrebovania dezénu.

Odporúča sa, aby ste mali na všetkých štyroch kolesách správne nastavenú geometriu, ale keďže niektoré vozidlá nemajú žiadne nastavenie zadných kolies, nie je to vždy možné. Najlepšie výsledky dosiahnete vždy u odborníka.

Pravidelne kontrolujte geometriu kolies, najmä ak sa vaše vozidlo dostalo do kontaktu s obrubníkom alebo inou prekážkou.