“Šaty robia človeka - disky robia auto.”

Disky vášho vozidla definujú viac než len vzhľad vozidla. Správny typ diskov na vašom vozidle robí ten povestný “prvý dojem,” kamkoľvek dorazíte. Väčšina zanietených autičkárov dokáže podľa typu diskov odhadnúť osobnosť autičkára, resp. jeho preferencie. A povedzme si pravdu, kto z nás by nechcel urobiť dokonalý prvý dojem?
Rôzne disky majú rôznu úroveň odolnosti a majú taktiež vplyv na spotrebu paliva. Správny výber diskov môže navyše vylepšiť ovládateľnosť vozidla. Porozumieť vlastnostiam rôznych typov diskov Vám môže pomôcť pri výbere správnej sady pre Vaše auto a tým pádom dokonale kopírovať Váš štýl jazdy.

Zliatinové disky

Zliatinové disky využívajú kombináciu viacerých kovov, aby získali výhody každého z nich. Jedným z primárnych kovov používaných na tento účel je hliník, preto sa niekedy označujú ako hliníkové disky. Ďalšou užitočnou zložkou je horčík.
Zliatinové disky sú omnoho ľahšie ako oceľové disky. Vďaka svojej hmotnosti sú vhodnejšie pre dynamickú jazdu. Zliatinové disky vo všeobecnosti považujeme za atraktívnejšie a estetickejšie.
Zliatinové disky majú napríklad lepšiu funkciu odvádzania tepla, čo znamená, že počas prudkého brzdenia môžu šetriť brzdy na vašom aute, čo sa chápe ako veľké plus počas dynamickej jazdy.
Z pohľadu spôsobu výroby majú zliatinové disky zložitejšiu konštrukciu ako oceľové disky a taktiež širšiu škálu povrchových úprav.
Univerzálnosť zliatinových diskov z nich robí lepšiu voľbu pre väčšinu vodičov, či autičkárov.

Proces výroby zliatinových diskov

Zliatinové disky boli až do posledného desaťročia vždy vyhradené pre najvyššie modely v rámci sortimentu výrobcu, ale v prípade potreby sa v súčasnosti môžu do značnej miery použiť na akýkoľvek automobil. Na základe hliníkovej alebo horčíkovej konštrukcie zmiešanej s niklom poskytujú zliatinové kolesá oveľa ľahší obal v porovnaní s oceľovými kolesami s rovnakou pevnosťou. Vyrábajú sa naliatím roztavenej zliatiny do vopred vyrobenej formy.

Neodpružená hmota je pojem, s ktorým sa väčšina vás už pravdepodobne stretla. Diktuje hmotnosť komponentov, ktoré nie sú podopreté zavesením, čo  obsahuje samotné komponenty zavesenia, brzdy a kolesá. (V prípade nedostatku informácií nás neváhajte kontaktovať, radi zodpovieme všetky doplňujúce otázky. 🙂 ) Málo neodpruženej hmoty zlepšuje ovládanie – umožňuje, aby odpruženie interagovalo kontrolovateľným spôsobom so zvlneným povrchom vozovky a oveľa efektívnejšie reagovalo na reakčné sily z povrchu vozovky. To bol jeden z hlavných dôvodov, prečo sa výkonné automobily posunuli smerom k zliatinovým diskom, pričom ľahká konštrukcia prospieva zrýchľovaniu a celkovej dynamike vozidla.

Znížením množstva niklu v zliatine sa koleso stáva oveľa pružnejším, čo znamená, že je možných viacero variantov dizajnu. Táto voľnosť dizajnu viedla, v priebehu rokov, k výrobe skutočne veľkolepých diskov z ľahkých zliatin.

Kované vs liate disky

Zliatinové disky sú obvykle kované alebo liate. Kované disky sú vyrobené z pevného kovového bloku, ktorý je tvarovaný a pod vysokým tlakom. Liate disky sú lacnejšie a vyrábajú sa postupným nalievaním tekutého kovu do formy. Pre normálnu jazdu sú liate kolesá dostatočné, no pre dynamickú alebo športovú jazdu sú však nevhodné. 

 

Tie najpevnejšie disky na trhu sú vytvárané kovaním hliníka. To sa deje vystavením kusu materiálu obrovskému teplu a tlaku okolo 900 barov, pričom sa kus kovu stlačí na extrémne hustý a nesmierne silný disk. Vďaka enormnej sile stlačenia pri kovaní sú tieto disky extrémne ľahké a paradoxne silnejšie ako ekvivalentné liate disky.

Disky z uhlíkových vláken

Disky z uhlíkových vláken sú silné, ľahké a atraktívne. Sú taktiež najdrahšími na trhu. Ak sa takéto disky poškodia, nie je možné ich opraviť, čo je jeden z dôvodov, prečo ich považujeme za najdrahšie. 

Predpokladá sa, že s poklesom nákladov na výrobu uhlíkových vlákien sa pravdepodobne zvýši ich popularita.

Oceľové disky

Oceľové disky sú cenovo najdostupnejším variantom diskov na trhu vôbec. Mnohí z vás tieto disky poznajú pod pojmom „plecháče,“ čo je unikátny názov pre najzákladnejšie a najjednoduchšie disky, aké môžete na auto nasadiť. Tieto disky sú veľmi odolné a v prípade poškodenia sa dajú ľahko opraviť – “vyklepať.” 

Bohužiaľ, oceľové disky nie sú najatraktívnejšou možnosťou a určite nimi vaše auto nepotešíte. Pokiaľ výrobcovia používajú oceľové disky, zvyčajne ich zakrývajú puklicami. Vďaka dobrým pukliciam môžu oceľové disky vyzerať podobne ako tie vyrobené zo zliatiny, no tie menej kvalitné vyzerajú ako lacný plast, čo žiadneho autičkára nepoteší.

Medzi ďalšie nevýhody oceľových diskov patrí fakt, že sú veľmi ťažké. Sú ojedinelé chvíle, keď sada ťažkých a odolných diskov je presne to, čo hľadáte, no tieto chvíle nastávajú iba raz do roka, keď sneží. Práve hmotnosť pomáha pneumatikám vášho vozidla zaryť sa do snehu a to zlepšuje trakciu. No až sa vyčasí a zimne mesiace pominú, “plecháče” sú to prvé, čo by ste mali spolu s pneumatikami na aute vymeniť. Hliníkové disky dodávajú Vášmu autu nie len jedinečný a dokonalý vzhľad, ale taktiež zlepšujú jazdné vlastnosti vozidla a v určitých prípadoch znižujú spotrebu.

Povrchová úprava

Obnažený kov môže veľmi ľahko podľahnúť korózii, čo znamená, že je na disk potrebné naniesť nejaký druh povrchovej úpravy, aby sa jeho životnosť predĺžila. Existuje niekoľko takýchto úprav:

Chrómovanie

Kolesá s pochrómovaným povrchom sa označujú ako „chrómované disky“. V skutočnosti by vyrobenie celých diskov z chrómu bolo drahé a nepraktické. Namiesto toho sa tenká vrstva chrómu nanáša na oceľové alebo zliatinové disky.

Chrómovanie je jedným z najzákladnejších spôsobov povrchových úprav. 

Chróm je ale veľmi citlivý na škrabance. Akékoľvek škrabance môžu viesť k rýchlej oxidácii.  Kvôli vplyvom chrómu na životné prostredie môže byť oprava diskov veľmi nákladná, čo znamená, že starostlivosť o chrómované disky by sa mala vykonávať pravidelne. Najlepšie je použiť mäkkú handru a jemný čistiaci prostriedok.

Práškové lakovanie

Práškové lakovanie je trvanlivé a vizuálne atraktívne. Táto technika tiež umožňuje výrazné a jasné farby. Pri oprave poškodení takýchto diskov je potrebné profesionálne vybavenie.

Najdôležitejším pravidlom na čistenie diskov takouto povrchovou úpravou je nepoužívanie riedidla!

Čistý náter

Ak máte radi vzhľad lešteného kovu, nie ste sami!

Disky je taktiež možné natrieť voskom, aby farby zostali jasné čo najdlhšie. Aj keď číre lakované kolesá môžu pripomínať tie kovové, je veľmi dôležité pri povrchovej úprave nepoužívať kovový lak! Kovový lak by mohol poškriabať disky a teda zničiť číry lak na kolese. Na čistenie je vhodný jemný čistiaci prostriedok a voda.